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Amsterdam – Wasser als Transportweg und wertvolle Ressource

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Die Amsterdamer wissen, wie sie mit Wasser richtig umgehen: sparsam. Außerdem nutzen sie die Wasserwege ihrer Stadt für den Transport von Gütern.

Amsterdam – Wasser als Transportweg und wertvolle Ressource

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Die Einwohner der niederländischen Hauptstadt verbrauchen pro Kopf nur 53 Kubikmeter Wasser – ein Drittel des europäischen Durchschnitts.  Außerdem gehen nur 3,5 Prozent des Trinkwassers durch undichte Wasserleitungen verloren.
Zum Vergleich: In Hamburg sind es auch nur 4 Prozent, aber in anderen Städten wie Rom (40 Prozent) oder Lissabon (46 Prozent) deutlich mehr.

Shopbelieferung per Schiff statt Lkw
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An anderer Stelle wollen die Amsterdamer das Wasser stärker nutzen. Früher schon waren die schmalen Grachten, die die Stadt durchziehen,  die Haupttransportwege für Güter und Menschen. Jetzt sollen Waren wieder verstärkt auf dem Wasser verschifft werden, statt die Geschäfte im Zentrum per Lkw zu beliefern.

Bis 2040 sollen 200.000 Elektrofahrzeuge unterwegs sein
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Um die Emissionen im Fahrzeugverkehr zu reduzieren, setzt Amsterdam außerdem auf Strom: Bis 2040 sollen 200.000 Elektrofahrzeuge auf den Straßen fahren. Wer auf die umweltfreundliche Variante umsteigt, erhält finanzielle Unterstützung. Außerdem werden Ladestationen installiert und Parkplätze geschaffen, die nur Elektrofahrzeugen zur Verfügung stehen.

Der Müll der Stadt liefert Strom für drei Viertel aller Haushalte
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Die Amsterdamer gehen auch mit ihrem Abfall vorbildlich um. Sie trennen und recyceln 43 Prozent. Aus dem restlichen Müll wird Energie gewonnen, und zwar genug, um drei Viertel der Haushalte mit Strom versorgen zu können. Nur ein Prozent des Abfalls landet auf Mülldeponien.


 

Der Blogeintrag zur Station

Amsterdam

Building on water

Water is everywhere in Amsterdam. In the famous Grachten, in the sprawling harbour, the Amstel river and the IJsselmeer. So it's no wonder that water plays a major role within urban planning.

And no wonder too, that our Train of Ideas was located at the water alongside an idyllic canal at the Cultuurpark Westergasfabriek, a historic gas factory recently transformed in a lively venue. Little boats lying at the embankment mark the way to the nearby harbour and the widely ramified waterways. Many of the bigger canals and Grachten place the well known houseboats and floating houses. Residential houses aren't the only floating objects in Amsterdam: In some hubs of the city, like the Centraal Station, pontoons are used as floating parking garage for bicycles - as bicycles have outnumbered cars in Amsterdam and the countless bikes simply have to be parked somewhere. So they park on the water or in multi-storey fietsen-parks or literaly at any street lamp, fence or just any other spot.

More than 50% of the people in Amsterdam use their bike every day and the city is doing a lot to encourage people doing so: Besides providing parking space and 400 kilometers of (mostly separated) bicycle lanes, cyclists have the opportunity to go for free on the many ferries that connect the city centre with the Amsterdam North on the other side of the IJ (part of the Ijselmeer). Amsterdam North is one of the main extension areas for the booming town. Artificial islands, polders and abandoned parts of the old harbour get transformed in new neighbourhoods. Best known is the prosaically named KNSM-Island just behind the Centraal Station.

KNSM-Island (for Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij) is now an attractive quarter with dwellings, restaurants, shops, social infrastructure - and of course with bicycle lanes, small canals and houseboats. Renowned architects like Rem Koolhaas built on KNSM. So in a way KNSM and the other waterfront projects at the IJ are the Dutch version to Hamburg's HafenCity (where Rem Koolhaas also contributed a design).

Besides bicycles and ferries and all kind of public transport there's another means of transport getting more and more popular in Amsterdam: Electric cars. In fact the city is strongly engaged in promoting e-mobility. Between 2009 and 2015 a sum of 15 million Euro is getting spend on that project. Some results can already be seen: Charging stations on the sidewalks and more and more companies (and first private households too) using e-cars. But the goal is much more far-reaching and extremely ambitious: From 2040 on no "normal" cars should be driving on Amsterdam's streets anymore. Well, let's see. At least the city is giving a good example: the tram and metro is already running on "green power".

"Green energy is a big topic in Amsterdam", says Eveline Jonkhoff, Senior Advisor Sustainable Strategy at the city of Amsterdam, when she visited the Train of Ideas. "In the midterm we want to obtain 30% of our energy from renewable energy produced locally in Amsterdam. One important part of that strategy is using waste and sewage as a source of renewable energy." This is already done by the Amsterdam Waste and Energy Company (= Afval Energie Bedrij) and will be extended, Mrs. Jonkhoff explained. Although in Hamburg the same principle is followed for a certain area in the harbour, the approach in Amsterdam is very innovative. For us, who we are travelling with the Train of Ideas for five month now, that means: Even in city number 16 there's still plenty to learn for Hamburg! The 16th city? Unbelievable - but now we have only one destination left in our itinerary: Next week the Train will open it's door in Antwerp before we head back home to Hamburg.

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